مطالب تازه
خانه » مقالات » روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها

از زمان های دوردست رنگ ها همواره اطراف بشر را احاطه کرده است و وی را به زیر سلطه خود درآورده اند، اخیرا ما توانسته ایم رنگ ها را تولید و از آنها استفاده کنیم. قبل از قرن نوزدهم فقط تعدادی رنگ و مواد رنگی شناخته شده بود و اساسا منبع عالی بودند. همچنین خیلی گران بودند که متمولین در استفاده پارچه های رنگی و مواد تزئینی حق تقدم داشتند. صدها هزار حلزون جان خود را از دست دادند تا امپراطور روم توانست قبای شاهانه خود را به تن کند، در حالی که رعایای وی مجبور بودند به پارچه های کتانی سفید نشده یا پوستی یا پشمی اکتفا کنند.

حدود یک قرن پیش یا بیشتر اساسا وضعیت فوق تغییر کرد. ابتدا با ترکیب جوهر رنگ ها ، بعدها با مشتقات زغال سنگ و اکسیدهای متالیک رنگ تهیه می شد، بنابراین امروزه چیزهایی که ما می سازیم بدون آلودگی، رنگ تهیه می شود. در واقع هزاران رنگ از ته رنگ. روشن است که تقریبا برای هر عنوانی به سهولت رنگ مشخصی موجود است. نه تنها ما حالا آبی آسمانی ، رنگ قرمز غروب آفتاب ، رنگ سبز درختان و تمام رنگ های طبیعی را داریم ، چه بسا اشیای ساخت دست بشر ، چراغ های نئون ، نقاشی ها ، کاغذ دیواری ها و رنگ تلویزیون همواره ما را فریفته و متوجه خود می سازد.

color thumb 300x170 روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها

استفاده چشمگیر رنگ به همراه رقابت فزاینده بین تولیدکنندگانی که فروش خود را افزایش می دهند، منجر به توسعه زیادی در زمینه روانشناسی رنگ شده است. اگرچه وقتی که روانشناسی وارد بازار رنگ می شود بسیاری از تحقیقات آن به اشتباه و خطا منتهی می شود. برای مثال ، تولیدکننده شکر می داند که او نباید به فروش محصول خود در کیسه سبز رنگ مبادرت ورزد ، درحالی که نگهداری شکر در یک شیشه دهان گشاد قهوه ای باعث می گردد تا مدت ها قبل از فروش در قفسه باقی بماند. رنگ های طبیعت روی ما اثر می گذارند و این در تاثیرات در ما به قدری است که در روح و جان ما شکل می گیرد. رنگ هایی هم وجود دارند که یا مورد علاقه ما می باشد یا نمی باشد. در مورد چیزهایی که می خریم ، به هر حال در انتخاب ، دوست داشنتی ها ، غیر دوست داشتنی ها ، علایق و رسومات خود آزاد هستیم.

بر این اساس تولیدکننده باید بررسی کند تا مطمئن شود که ما تولید او را به تولید سایر رقیبان ترجیح می دهیم. اگر تولید او شکر است و او می داند که باید در شیشه آبی رنگ یا دست کم در کیسه هایی که زمسنه آبی رنگ دارند عرضه کند و باید از بسته سبز رنگ اجتناب ورزد ، شاید او دلیلش را نمی داند. حس فیزیولوژی رنگ آبی ” شیرینی ” و رنگ سبز حالت ” گسی ” را پدید می آورد. آیا کسی مایل شکر گس می باشد؟؟! مسافران هواپیما که از پرواز با هواپیماهای دیگر اجتناب می کنند ، ممکن است به این دلیل باشد که احساس آرامش و رفاه در آن هواپیما می کنند ، یا بهترین مهماندار یا سایر امکانات رفاهی را دارا هستند ، یا امکاناتی از قبیل تستفاده از یک سرویس مشاوره رنگ را در اختیار دارند. رنگ هایی که برای تزئین داخلی کابین به طور صحیح انتخاب شده اند هیجان ناشی از پرواز را در مسافران ترسو را به آرامش مبدل می سازد و فشار عصبی کمتری آنها را تهدید می کند.

در مورد یک تابلو نقاشی با یک عکس رنگی تاثیر روانی رنگ کمتر مشهود است زیرا عوامل دیگری چون : موضوع ، تعادل شکل ، هماهنگی رنگ ها با هم ، میزان تحصیلات و تخصص بیننده و درک زیبایی شناسی او دخیل می باشند. بعضی اوقات ممکن است که خصوصیات شخصی نقاش وقتی که تاکید روی یک یا دو رنگ باشد مشخص می گردد. برای مثال رنگ زرد در نقاشی های اخیر “گوگن” مایه آزار تصدی وی بود. اما به طور کلی ، وقتی که برای خلق یک اثر از رنگ های متعددی استفاده شده ، سپس این قضاوت زیبایی شناسی است که کل یک اثر هنری را ارزیابی می نماید و مشخص می کند آیا ما بدان اثر علاقه مندیم یا نه ، تا اینکه بازتاب روانی ما را نسبت به رنگ خاصی تعیین می کند.

در مورد رنگ های ساده ممکن است که بازتاب روانی ما به مراتب بارزتر باشد ، مخصوصا وقتی رنگ ها با دقت انتخاب شده و با نیازهای روانی و فیریولوژی ارتباط داشته باشند. همان طور که در آزمایش رنگ لوشر نیز وجود دارد.در این مورد ، ارجحیت یک رنگ و نفرت از یک رنگ دیگر بدان معناست که بعضی اوقات یک حالت موجودی فکری ، یک تعادل شدید ، یا هر دو آنها را بیان میکند. فکر کنید چطور می تواند این چنین باشد ، چرا این ارتباط یک رابطه عمومی است و چرا از نژاد ، جنسیت یا محیط اجتماعی مستقل می باشد. لازم است ببینیم که رنگ های طبیعت چطور از زمان های دیرین روی بشر تاثیر گذاشته است.

درباره‌ی والا علیزاده

" متولد 1369 تهران " _ " تحصیلات در مقطع کارشناسی گرافیک ،دانشگاه علم و فرهنگ – دیپلم گرافیک " من آشنایی و علایق خود را با دنیای طراحی مدیون علاقه شدید به نقاشان و هنرمندان بزرگ داخلی و خارجی هستم. مشخصه تجربه اندوزی و جستجو گری و همچنین خلاقیت برای هنرمندان امری مهم تلقی می شود و من نیز خود را از این قاعده مهم خارج نمی دانم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code class="" title="" data-url=""> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong> <pre class="" title="" data-url=""> <span class="" title="" data-url="">