مطالب تازه
خانه » اخبار گرافیک » مطالبی که درباره پوستر باید بدانید!!

مطالبی که درباره پوستر باید بدانید!!

” پوستر ”  گونه ای از هنر گرافیک است که سابقه بسیار قدیمی دارد و در تخته اعلان ، آگهی دستی ، برگه نمایش ، باسمه چوبی و جز اینها مطرح شده ، ولی از زمان ابداع لیتوگرافی رنگی با ویژگی های جدید مثلا طرح ساده و رنگ بندی تند . پوستر در واقع یک اثر چاپی و تکثیر شده است که از یک رویداد و یا واقعه خاص صحبت می کند و قصد اطلاع رسانی به قشر گسترده ای از مردم جامعه را دارد. ” ژول شره” فرانسوی را باید ” پدر هنر پوستر ” دانست . نخستین پوستر انگلیسی در سال ۱۸۷۱ میلادی توسط ” فدریک واکر ” به روش حکاکی روی چوب تهیه شد ، سپس” تولوز – لوترک ” اهل فرانسه (۱۸۶۴-۱۹۰۱ م ) تحت تاثیر ” ژول شره ” قرار گرفت و با بهرگیری از باسمه های ژاپنی دید جدیدی را در هنر پوستر بوجود آورد.” تولوز لوتـرک ” طراح پوستر ، با سمه ساز و چاپگر اهل فرانسه ، نقش مهمی در شکل گیری و تحویل طراحی پوستر مدرن داشته و سی و دو پوستر و تعداد کمی آگهی ، کتاب و جلد صفحه موسیقی و …. طراحی کرده است. در سال۱۸۹۱ میلادی اولین پوستر خیره کننده خود را برای مجله در ” مولن روژ ” طراحی کرد که بلافاصله موجب شهرت او شد .

poster1 300x143 مطالبی که درباره پوستر باید بدانید!!

درباره پوستر

پیشگامان این هنر برای رسیدن به مقاصد هنری و تبلیغاتی خود به این پی بردند که باید طراحی ساده و قوی داشته باشند که قبل از این هنر ، آگاهی دادن خبر توسط تخته هایی به ابعاد ۷۵*۶۰ و فقط به صورت نوشتاری و قابلیت تک رنگ ویا دو رنگ امکان پذیر بود . حالتی گردن آویز داشت که به مثل پیراهن داخل سر می رفت . قسمتی در جلوی سینه او قرار می گرفت و قسمت دیگر آن به پشت کمر آویخته می شد ، در شهر مشغول به قدم زدن می شدند و مردم آن را مطالعه می کردند . پس از جنگ جهانی دوم ، هنر پوستر فرانسه – انگلیستان – روسیه و آلمان ، مرکزی که ابتدا در این مناطق ظهور کرده بود محدود نماند . به خصوص ، لهستان ، کوبا ، ژاپن و بسیاری از کشورهای ” جهان سوم ” در این عرصه در خشیده اند . در ایران نیز از دهه ۱۹۶۰ میلادی ، هنر پوستر با آثار ” مرحوم مرتضی ممیز ” و چند تن دیگر از استادان و طراحان گرافیک وارد مرحله جدی خود شد .

m 300x210 مطالبی که درباره پوستر باید بدانید!!

درباره پوستر

پوستر ابعاد قرار دادی خاص ندارد ولی اگر بخواهد بر روی تابلوهای اعلانات نصب شود غالباٌ ابعاد استاندارد ۷۰* ۵۰ و یا ۱۰۰*۷۰ را رقم می زند . طراحی بردهای درون شهری جهت نصب پوستر تابع این ابعاد استاندارد است یعنی نسبت چند ۵۰ سانت به طول و چند ۷۰ سانت به عرض . به همین خاطر پوستر ها در همه جای دنیا به صورت عمودی تعریف شده است .  ولی در خصوص پوسترهای فانتزی ابعاد آن آزاد است و البته امروزه بسیار شاهد آن هستیم . پوستر از جمله متداول ترین نوع ساختار گرافیکی است که معمولاٌ از دو عامل مهم ” پیام ” و ” تصویر ” تشکیل شده است . هدف پوستر ارتباط برقرار کردن میان افراد جامعه است که موضوع آن تبلیغ می باشد .

tse poster 212x300 مطالبی که درباره پوستر باید بدانید!!

مطالبی که درباره پوستر باید بدانید

  • گونه های مختلف پوستر :
  1.  پوستر با موضوع ” اقتصاد و تجارت ” : ( پوستر برای فعالیت تجاری مثل عطرها – پوشاک – فروش فوق العاده محصولات یک موسسه – تبلیغ ساعت های …).
  2. پوستر با عنوان ” فراخوان ویا دعوت به بازدید ” : ( مثل فراخوان و یا دعوت به سمینار – فعالیت هنری و…).
  3. پوستر با مطالب و عناوین ” خبری ” : ( بطور مثال پوستر با عناوین جشنواره و سمینارها و….).
  4. پوستر با عناوین ” آموزشی و تربیتی ” : ( مثلاٌ نمایشگاه لوازم آموزشی و کمک آموزشی – پوستر بهداشت و سلامتی)
  5. پوستر جهت” اطلاع رسانی” : ( کمک به مردم محروم و زلزله زده بم – عناوین سیاسی – فرهنگی و…).
  6. پوستر با عناوین ” شناختی ” : ( مثل پوستر ها ی بازیکنان فوتبال ، معرفی شهرهای دیدنی و…).
  7. طبقات اجتماعی نوع رنگ ، بیننده ، فونت نوشتاری ، ایجاد فضا و حتی قطع و اندازه پوستر نیز انتخاب می شود.

در پوستر مواردی هستند که ایجاد حرکت می کنند از جمله : گروه بندی عناصر موجود در کار ، ایجاد خطوطی که چشم را هدایت می کند ، تصاویری که حرکت را القا می کنند و مهم ترین نکته “تاکید” (یعنی به عناصر مختلفی که تشکیل دهنده پوستر هستند درجه اهمیت متغیر اختصاص دهیم). که این کیفیات از عوامل متعددی بدست می آیند که برخی از آنها عبارتند از :استفاده از فضای باز به مقدار زیاد ،  ترکیب و ایجاد یک عنصر بزرگ تر در تصویر ، استفاده از اندازه و رنگ های متضاد در ایجاد فونت ، تغییر در فونت به گونه ای که تاکید و توجه بیشتر را نشان دهد و …

  • ویژگی های پوستر :
  • به خوبی مخاطب خود را بشناسد .
  • بتواند با مخاطب خود ارتباطی بی واسطه بر قرار کند و معما گونه و گنگ نباشد .
  • حروف و مطالب آن خوانا باشد .
  • به شیوه ای منطقی دارای نظم باشد .
  • مخاطب را در برابر خود متوقف کند (حداقل زمان برای نظاره ۱۵ ثانیه را بتواند در دید مخاطب ایجاد کند ) .
  • توجه بینده را به خود جلب کند و وی را به پیگری و خواندن آن ترغیب کند .
  • خوانا بودن مطالب و حروف را دارا باشد .
  • آمیزش جذابی از حروف و تصاویر را به نمایش بگذارد .
  • به خوبی از عناصر اصلی طراحی استفاده کرده باشد .
  • بتواند به نحو احسن مفهوم اصلی پیام را به مخاطبین خاص خود منتقل کند .
  •  علاوه بر دید بصری ، تفکر مفهومی را نیز در بیننده القا کند .

پوستر ها در انتقال پیام باید تاثیر گذار باشند . در ابتدای طراحی پوستر قبل از هر کاری باید آن ایده ای که در ذهن دارید را به صورت طرح اولیه روی کاغذ منعکس کنید و سپس اطلاعات مهم و کلیدی را انتخاب کرده و به نسبت اولویت آنها را طبقه بندی کنید . فضاهای رنگی را به تناسب موضوع مشخص کنید و بعد از آن تصاویری که از قبل در ذهن خود انتهاب کرده اید و یا می خواهید طراحی کنید ، در کادر پوستر خود چیدمان کنید . نقطه کانونی و یا نقاط طلایی که بیشتر مخاطبان را جذب پوستر شما میکند را در نظر بگیرید. شیوه نوشتاری ، انتخاب فونت و یا طراحی و اجرای فونت ، تاکید ها ، اشارات و غیره … را در طراحی اولیه پوستر خود نشان دهید . پس از اتود اولیه ، می توانید برای اجرای کار ، قدم اولیه را بر دارید . اکنون ایده اصلی پوستر شما با عناصر ترکیب یافته ای چون : اولویت های نوشتاری ، تصویری ، فونت ها و اشارات و غیره با هم هماهنگ هستند. علاوه بر مواردی که گفته شد موارد مهم دیگری هم هستند که عبارتند از : شناخت عناصر بصری گوناگون چون خط ، حجم ، تعادل ، توازن ، تقارن و غیره …

01 Joanna Gorska Jerzy Skakun El Topo poster 2008 208x300 مطالبی که درباره پوستر باید بدانید!!

مطالبی که درباره پوستر باید بدانید

متناسب ساختن رنگ ها با موضوع پوستر و یا محیط تاثیر گذار بر آن و شناخت هارمونی رنگ ها دارای اهمیت ویژه ای می باشد . یا می توان گفت همین شناخت منطقی رنگ هاست که تاثیر روانی بر دید بصری مخاطب و جذب دید بیننده دارد . نکته آخر این است که چیدمان فاصله حروف اصلی ، نسبت به لبه های کار در سه سمت : چپ ، راست و بالا با فاصله ۵/۲ سانتیمتر و در قسمت پایین کادر پوستر ۳ سانتی متر می باشد . پوستر ها هر عنوانی که داشته باشند باید حس و عواطف هنرمند را در خود نشان دهند و هنرمند باید به دور از موضوعات رایج در بازار و کلیشه ای ، همیشه خلاق و نوآور باشد و آماده ارایه موضوعات جدید با تکنیک های نو ، برای مخاطبین خاص خود باشند. به همین دلیل هنری جای تفکر و تامل دارد که با جامعه اطراف خود بر خوردی تازه و ارتباطی سازنده داشته باشد . گل زیبا است ولی اگر یک گل را به صورت مداوم و توسط اشخاص متفاوت در طول بیست سال ببینید ، دیگر آن گل برای شما زیبای روز اول را ندارد و چه بسا تنفری در شما به وجود می آورد که نتایج آن جبران ناپذیر است . هنرمند باید تلاش کند که  براساس استانداردها و ساختار های تعریف شده ، ولی با معیار و اسلوب جدید عمل کند .

درباره‌ی والا علیزاده

" متولد 1369 تهران " _ " تحصیلات در مقطع کارشناسی گرافیک ،دانشگاه علم و فرهنگ – دیپلم گرافیک " من آشنایی و علایق خود را با دنیای طراحی مدیون علاقه شدید به نقاشان و هنرمندان بزرگ داخلی و خارجی هستم. مشخصه تجربه اندوزی و جستجو گری و همچنین خلاقیت برای هنرمندان امری مهم تلقی می شود و من نیز خود را از این قاعده مهم خارج نمی دانم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code class="" title="" data-url=""> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong> <pre class="" title="" data-url=""> <span class="" title="" data-url="">