مطالب تازه
خانه » مقالات » کاربرد رنگ ها در طراحی سایت

کاربرد رنگ ها در طراحی سایت

شما میتوانید برای وب سایت خود از عناصر گرافیکی با معنا و مفهوم مانند تصاویری که حاوی فعالیت های شماست و یا با مزمون سایتتان در ارتباط است، استفاده نمایید. چراکه در مواقعی یک تصویر خوب می تواند به اندازه ۱۰ جمله، بامعنا و تاثیر گذار باشد. پیشنهاد می شود از گرافیست هنرمند و خلاق برای این منظور استفاده نمایید و تلاش کنید تا همواره از ایده های وی بهره مند گردید و حتی در بهبود طرح به وی کمک نمایید.

اهمیت رنگ در طراحی وب

ما در هنگام صحبت با دیگران علاوه بر حرف زدن کارهای دیگری نیز مانند خندیدن ، اشاره کردن ، نگاه کردن ، عصبانی شدن و غیره انجام میدهیم . تمام این کار ها در ارتباط برقرار کردن ما با مخاطب تاثیر دارد و گاهی بسیاری از حرف ها را با چیزی غیر از زبان بیان میکنیم .یک صفحه وب نیز باید بتواند علاوه بر انتقال مطالب ، احساس طراح وب آن صفحه را نیز بیان کند . این کار را رنگ ها در طراحی وب انجام میدهند . حس خشم ، محبت ، شادی و حتی اعتماد از طریق رنگ ها به بیننده منتقل میشود .

 

representacion dw copy qpr کاربرد رنگ ها در طراحی سایت

فرضیه رنگ چیست؟
تنها هنرمندان و طراحان اهمیت واقعی فرضیه رنگ را می دانند.  رنگ ها و ترکیب آنها تأثیر خاصی در چشم بیننده گذاشته و می توانند باعث ایجاد پاسخ های احساسی متفاوتی در فرد شوند.
فرضیه رنگ ها از گذشته  توجه دانشمندان و هنرمندان زیادی را به خود جلب کرده است و موضوعات متفاوتی را شامل می شود. بعضی از  قوانین اولیه فرضیه به سال ۱۴۳۵ بر می گردند یعنی زمانی که  انقلابی ایتالیایی لئون باتیستا آلبری نوشت : ”  با ترکیب کردن رنگ ها می توان رنگ های جدید ساخت اما تنها چهار رنگ واقعی وجود دارند – دقیقا مانند چهار عنصر طبیعت. اما همین چهار رنگ می توان تعداد بی شماری رنگ ایجاد کنند. قرمز رنگ آتش است، آبی رنگ هواست،  سبز رنگ طبیعت است و سیاه و خاکستری زمین.”
مطمئنا  فرضیه پردازان بعدی مانند داوینچی و نیوتون نیز ثابت کرده اند سه رنگ اصلی قرمز، زرد و آبی هستند.

e69 qpr1 300x150 کاربرد رنگ ها در طراحی سایتفرضیه رنگ های مدرن  توسط هنرمند آمریکایی آلبرت مانسل در اواخر قرن نوزدهم پیشنهاد شد. در این فرضیه به جای در نظر گرفتن سه رنگ اصلی، مفهوم فضای رنگ ها پیشنهاد شد که در واقع خصوصیات ظاهر، ارزش و خلوط رنگ بودند. تحقیقات هلمنولتز، مکسول و هرنینگ نیز از فرضه مانسل حمایت می کردند. چهارچوب سه بعدی او اساس علم رنگ ها در روانشناسی است.
در دهه های گذشته فرضیه رنگ دیجیتال نیز پیشنهاد شده است. فرضیه پردازان، طراحان و توسعه دهندگان وب در تلاش هستند تا مشخص کنند رنگ ها چه احساسات و معنایی را در پلتفورم های دیجیتال به بینندگان انتقال می دهند.

فرضیه رنگ ها چه ربطی به طراحی صفحه لندینگ شما دارد؟
حال در عصر دیجیتال افراد بیشتری به فرضیه رنگ ها اهمیت می دهند. وقتی مشتریان از وب سایت شما دیدن می کنند معمولا طی چند  ثانیه  تصمیم می گیرند که از سایت شما خوششان می آید یا خیر. برای همین است که صفحه لندینگ جذاب برای موفقیت اینترنتی حیاتی هستند : اگر نتوانید سریعا باعث جلب توجه و حس اعتماد بازدیدکنندگان شوید به احتمال زیاد دیگر موفق نخواهید شد چنین تأثیری در آنها ایجاد کنید.

cores copy qpr 300x204 کاربرد رنگ ها در طراحی سایت

فرضیه رنگ ها به دو روش در طراحی صفحه لندینگ موفق تأثیر گذار است:
۱-ترکیبات رنگ متضاد و قابلیت خوانده شدن مطالب
۲-ارتباطات رنگی روانی
با استفاده از این دو روش و صرف زمان برای انتخاب ترکیبات رنگ هدفمند برای Landing Page می تواند  صفحه ای موثر داشته باشید تا اینکه تنها رنگ هایی را انتخاب کنید که فکر می کنید قشنگ تر هستند. این کار باعث می شود  بازدیدکنندگان صفحه لندینگ شما در چند ثانیه اول به سمت شما جذب شده و افراد بیشتری بعد از دیدن سایت به لیست مشتریان شما اضافه می شوند. بنابراین صفحه لندینگ جذاب می تواند فروش و خدمات رسانی را ارتقا دهد.
انتخاب رنگ ها چه پیامی را به بازدیدکنندگان می رساند؟
بسیار مهم است که در زمان طراحی صفحه لندینگ روانشناسی رنگ ها را نیز در نظر بیرید. اگر به معنای رنگ های انتخاب شده نگاه کنید، می فهمید که ترکیب رنگ های سایت شما چه پیامی را به بازدیدکنندگان انتقال می دهد. ممکن است رنگ های انتخاب شده حتی معنایی را منتقل کنند که شما قصد انتقال آن را نداشته باشید.

  175465 550 qpr1 کاربرد رنگ ها در طراحی سایت آبی نشان دهنده اعتماد، تعهد و صداقت است. همین طور این رنگ مفاهیم ارتباط بر قرار کردن، منطق و جذابیت را نیز منتقل می کند.
 
 
 
  33f812e6fe2663a99be991c42eb6b7f6 qpr1 کاربرد رنگ ها در طراحی سایت زرد نماینده جوان، و خوش بینی است که نظر افراد را به خود جلب می کند. این رنگ مفاهیم احساسات، اعتماد به نفس، خلاقیت و دوستی را نیز منتقل می کند.
 
 
 
index qpr3 کاربرد رنگ ها در طراحی سایت   قرمز رنگی بسیار فیزیکی است که باعث افزایش ضربان قلب و برانگیختن افراد می شود. مفاهیم انرژی، شجاعت، قدرت، هیجان و به مبارزه طلبیدن را می توان با این رنگ منتقل کرد. یکی از مفاهیم کلیدی این رنگ گرم است.
 
 
 
images1.jpg66666 qpr1 کاربرد رنگ ها در طراحی سایت    سبز معمولا رنگ ثروت است.  این رنگ باعث ایجاد آرامش شده و چشم به راحتی آن را پردازش می کند. این رنگ باعث ارتقای حس تعادل، سلامت، تازگی و بهبود می شود و معمولا با محیط زیست در ارتباط است.
 
 
 
888 qpr1 کاربرد رنگ ها در طراحی سایت   نارنجی رنگی خشن است که هشدار می دهد. این رنگ با مفاهیم تفریح، گرما، شوق و امنی ت در ارتباط است.
 
 
 
962 qpr1 کاربرد رنگ ها در طراحی سایت   صورتی رنگی است که عموما زنانه و رمانتیک در نظر گرفته می شود. مفاهیم عشق، گرما، مراقبت، آسایش و احساسات جنسی در این رنگ قرار دارند.
 
 
 
333 qpr1 کاربرد رنگ ها در طراحی سایت  بنفش رنگ آرامبخش است که عناصر روانی را در خود جای داده است. این رنگ با مفاهیم تجمل،  دید، کیفیت و واقعیت در ارتباط است.
 
 
 
index1.jpg55555 qpr1 کاربرد رنگ ها در طراحی سایتسیاه رنگی قدرتمند است که نرمی، پیچیدگی و اثربخشی را منتقل می کند.
 
 
 
 
حالا که مفاهیم کلیدی رنگ هایی که بیشتر استفاده می شوند را  یاد گرفته اید بهتر است فکر کنید چطور می توان از این رنگ ها به صورت موثر در طراحی صفحه لندینگ استفاده کرد.  اول باید مشخص کنید چه پیامی را می خواهید در لندینگ پیج خود جای داده و سپس رنگ هایی را انتخاب کنید که این مفاهیم را منتقل می کنند. بعد از اینکه پیام های خود را مشخص کردید ببینید کدام رنگ بیشتر می تواند به بازتاب دادن اهداف شما کمک کند.  این رنگ باید در طراحی صفحه لندینگ شما بکار گرفته شوند. برای مثال اگر می خواهید احساس امنیت و هشدار،  و زنانگی را ارتقا دهید، رنگ های مشکلی و صورتی می توانند انتخاب های مناسبی باشند.
 
 
رنگ ها چطور باعث ارتقای قابلیت خوانده شدن مطلب می شوند؟
اهمیت دادن به روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت ها حائز اهمیت است اما  باید دید که انتخاب رنگ ها چه تأثیری بر توانایی خوانده شدن مطالب سایت می گذارد. معمولا زمانی بیشتر می توان مطالب را خواند که  رنگ های پیش زمینه کنتراس بیشتری دارند( برای مثال سیاه بر روی سفید)
صفحه لندینگ باید آن قدر موثر طراحی شده باشد که فرد بازدید کننده بتواند سریعا محتویات سایت را دیده و به سادگی آنها را درک کند.  برای اطمینان از ایجاد چنین تأثیری در صفحه  باید رنگ های پیش زمینه و رنگ  نوشته ها را طوری طراحی کرد که مکمل هم باشند تا اینکه متضاد هم باشند.

2 copy qpr 300x199 کاربرد رنگ ها در طراحی سایت

یکی از راه های ساده برای پیدا کردن تضاد در رنگ ها استفاده از چرخه رنگ ها ست. چرخه رنگ ها در فرضیه رنگ ها اهمیت زیادی دارد و ابزار آنلاین زیادی وجود دارند که به تشخیص آنها کمک می کنند.
نگاهی به مثال های زیر بیاندازید تا بهفمید چطور می توان از فرضیه رنگ ها استفاده کرد.
کوکاکولا
images copy qpr کاربرد رنگ ها در طراحی سایت
 

کوکاکولا  احتمالا شناخته ترین برند دنیا محسوب می شود. سالهاست که طراحان این شرکت از ترکیب رنگ های کلاسیک سفید و قرمز استفاده می کنند و روانشناسی رنگ بسیار موفقی دارند. نه تنها رنگ ها کنتراس عالی دارند که باعث ایجاد توانایی خوانده شدن مطالب می شود بلکه قرمز روشن باعث ارتقای حس صمیمیت کوکاکولا شده و مفاهیمی مانند انرژی، شجاعت، هیجان و قدرت را نیز منتقل می کند.

اپل
images jpg111 qpr کاربرد رنگ ها در طراحی سایت

 

اپل با استفاده از رنگ های ساده تأثیر قابل توجهی در بازدید کنندگان می گذارد.  تضاد رنگ های سفید و سایه باعث می شود مطالب به راحتی خوانده شوند و این احساس را منتقل می کند که هر کسی می تواند به این برند دسترسی داشته باشد. زمینه رنگ ها سفید است اما اعمال کمی رنگ سیاه ضعیف باعث می شود بازدیدکنندگان  احساس قدرت، ظرافت، پیچیدگی و اثربخشی اپل را درک کنند.

ساب وی
images jpg2233 qpr کاربرد رنگ ها در طراحی سایت

شرکت ساب وی معمولا از رنگ سبز در طراحی سایت استفاده می کند. سبز رنگی است که چشمان انسان به راحتی آن را پردازش می کند و این مسئله باعث می شود به راحتی مطالب نوشته شده در ذهن خوانندگان جا بیافتد. این رنگ با سلامت، تعادل و تازگی مرتباط است و می تواند با استفاده از این رنگ ها پیام مهم تری را به مشتریان خود منتقل کند

درباره‌ی نرگس جلیلی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code class="" title="" data-url=""> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong> <pre class="" title="" data-url=""> <span class="" title="" data-url="">